LOVE U LOVE U LOVE U LOVE U LOVE U LOVE U LOVE U LOVE U

Jumaat, 16 Mac 2012

Cuti Sekolah - Mood boring & Sedih

Assalammualaikum...
Cuti sekolah dah bermula, n dah nak habis pon, Ingat nak ajak family g KL boring la duk umah..g umah Amalia ke(my cousin blah abah) lepak2 kat sana, mlm g karoke or main bowling...aku x la main bowling aku jadi penonton je pon jadi lerrr...berat la bola tu susah nak control..atau g umah mak cho ke...tapi haziq tusiyen la plak, opah pon pak utih dah amik ...emmmm..sepanjang cuti sekolah ni x buat apa pon...tv,intn,mkn,tido main ngan adik damia jerr...n nyanyi...harr korang nak tau menyanyi ni hobi aku tau...aku x penah x nyanyi satu ari..X PERNAH..sakit kepala pon aku nyanyi.. hihihi..klau x nyanyi aku sakit kepala...huhuhihihi...kat mana2 pon aku boleh nyanyi...tapi klau nyanyi kat dapor org kata dpt laki tua ye ke???....klau laki tua tu ada pngkat DAto...okey gak kot...opssss...tapi x nak la yg datok ade cucu tuuuu...hihihi...gatainye...
Lama x bercrita pasal hydrocephalus kan....aku pon dah lupa...n x tau kat mana nak mula...coz ati ni rasa x best je....menulis ni best bila dalam hati ade taman...bila sedih mcm ni...nnti ayat2 pon sedih jerrr...boringgg jerr...kita smbung gak la ye...tapi nak sambung pon sbenarnye x best coz followers xde pon...:))))
x pe utk kita2 ajerrr....
Selepas sedar dari hampir lumpuh sebelah badan..n keluar dri wad ICU...doktor Muin mencadangkan agar aku di bawa ke HKL utk rawatan susulan krn aku mengambil masa utk pulih n  cost rawtan di Ampang Putri ni sgt mahal utk pesakit seperti aku...utk 3 ari 2 malam sahaja sudah mencecah hampir rm 20,000....bayangkan andai 2 minggu...sedangkan aku x punya insuran prlindungan pon...dia dgn sendiri juga telah mnghubungi junior dia wktu blajar di German dan kini doktor pakar Neurosergury kanak2 di HKL agar menerima aku.....emmm aku termenong sndiri bila mndengar apa yg ibu n abah critakan....bgaimana susah payah abah mngumpul wang utk mmbyar bill?...bukan jumlah yg sedikit...alhmdlilah kuarga kdua blah pihak banyak mmbntu dri degi kewangan mau pon semangat...aku amat2 brtrima kasih yg x terhingga kpd mreka...awalnye x nak susahkan diorg...tapi akhirnye...;-((...kita hanya merancang tapi tuhan yg mnetentukan.....dan juga segala urusan pngeluaran kwsp ibu n abah juga di permudahkan oleh Allah...sumbangan dari ibu pejabat pjabat felda,sekolah,msjid juga x ku lupakan...x tahu nak balas mcm mana.....terima kasih10x...
...stopppp...;-((((
setibanye di klinik neuro HKL aku dletakkan d dlm ruang klinik yg amat sempit...dgn keadaan org kuar msuk utk check up...bimbng takut otak aku djngkiti kuman dlm kaadaan tiub terpacak n terdedah dikepala, tiub ini brfungsi bagi mngeluarkan darah aku di otak ..opss...lupa nak bagi tahu...kepala aku di tebok bagi mnegeluarkan pndarahan di otak...aku dlm sedar x sedar...terdengar sindiran2 halus dari nurse2 yg brtugas...emmm last2 ke sini juga..."sabarrrr...xpe..ini bukan sakit biasa...ini antara hidup dan mati apa korg nak ckp..ckp la"...hati kecil ibu berkata ( ibu crita kat aku ye) bukannye aku dengar hati ibu brkata2...nnti dah jadi mcm dlm crita apa ye...lupa la..yg raja farah berlakon tu la...korang ingat x??? sape nak jawab...bukan ade org pon...;-p
Lama gak aku duk kat situ smpai la Doctor pakar AZMI tu dtg...emmm...mula mcm sombong je...ade aku kesah!!!!..tapi rupanye x la smbong sgt...dah keja dia....tah apa dia ckp kat ibu aku pon x brp faham...dia speaking london...(aba x smpai lagi)...aku n ibu naik NE..NOT..NE..NOT..kelakarnye...pmandu van tu boleh x tahu jln nak ke klinik neuro...ibu lak yg kena tunjuk arah...nasib aku bukan bosss dia..klau x dah kena fireeee3x...hehehe...emm pas tu aku di bawa ke wad neuro d tingkat 3 rasanye...sory lupa plak tngkt brp...wad kanak2...wad neoro ni kanak2 n dewasa di asingkan....aku di tempatkan di depan kuanter nurse ( kat sini klau duduk dkat depan kuanter nurse ni dah kira krital kecil la...klau kritalllll sgtttttttt n dah nak mati tu kat ICU le)...dua ari gak tube yg  terpacak kat kepala aku ni di keluarkan....kat sini paling TAkut kena Jangkitan kuman di otak ....Otak ni sensitiv sgt...n you all tahu ramai yg cacat n mati kat wad neuro ni krn otak dah terkena jangkitan selepas di opertion...di sini ibu crita...ibu mula mbodek nurse2 tu....nak idup....so pagi2 nurse ni lupa la name dia...akan dtg cek bersih keliling tube tu n akan di sembur dgn satu antibiotik agar x kena kuman...mcm tu la.... dia juga akan crita mcm2 psal hydrocaphalus ni...emmm ibu dah dpt mangsa n sekali gus kawan gak...
tapi ade gak nurse yg sgt2 myakita ati smpai nurse tu kata...


Nurse:- "cantik n bnyk duit mcm mana pon klau dah kena hydrocephalus n oprate kat kpl ni...kena gak la trima hakikat anak kita ni x mngkin akan cntik n jadi mcm dulu lagi"..
BRANI KAU ckp mcm tu
Ibu:- "emm ..harap2 dia akan jadi lebih cntik n baik dari sblumnye"...
Nurse:"tah la pengalaman saya kat sini x de mcm tu,mesti ade yg x kena juga pas di oprate"
BENGKEK JERR
Ibu-: " insylah...anak saya akan cntik n sihat" 
NUrse:- "Nasib baik kes mcm anak u ni mula2 bawa k Hosp Swasta, kalau kat sini la trus lumpuh sblah badan la anak u kot, nak masuk oprtion room pon ikut turn tau..
Ibu:- Iya...alhmdulilah .nauzubillah...ade hikmah smuanye...
pas tu dia crita la...klau x senget kpl,mata atau mulut akan cacat,buta la...ehhh takut dengarnye...


Ptgnye ibu n abah di panggil oleh doctor azmi bagi menyelsaikan msalah aku ni...kami di beri 3 option:-
1) - major operation maknanye...blkg kepala aku akan di kopak ..ngerikan ayat aku..ala saje nak memudahkan korang paham...n amik ketumbuhan tu..tutup balik ...done..tapi doc sendiri blum pasti ni ktumbuhan atau tidak...risikonye sgt tinggi....so dia kata option ni sgt2 berbahaya...dia x boleh bagi jaminan


2) - aku akan di pakai v-shant sekali lagi....tapi klau still x sesuai juga akan di kuarkan n ganti baru..mcm yg aku alami di ampang putri....kat HKL free...kerajaan yg tanggung semuanye  dan kebanyak pesakit hydro pakai yg ni...klau tersumbat atau kena jangkitan...oprte ->kuarkan vp shant->tebok kat lain plak->pakai shant baru...heeeee...takutttt.....
kat neuro ni ade yg penoh smpai dah xde ruang nak tebok dah...ade budak lelaki tu ( sebaya aku ) kesian merata2 kesan shant kat kpl dia...kesian....dia dah mninggal dunia...nnti aku crita pasal dia ye....sian sgt...bila bapanye dah dpat  duit utk pakai vp shant mcm aku ni...otak dia plak dah di jangkkiti kuman...so x guna...innalillah la:-))


3) option 3..VP shant  programmer mcm tu la bunyi nye lbih kurang...yg boleh adjust dri luar tapi di import dri luar negara..motornye share satu hspital di seluruh m'sia..mtor saja arga dlm..rm35,0000...krjaan jarang rekomen ni sbb mahal...nama pon hspital krjaan...tapi sbb kami dtg dri hspital swasta so dokto2 pakar HKL rekomen kan..dan andai brsetuju smua urusan doctor akan uruskan n kami cuma sediakan duit jerrr...DAN masa tu aku merupakan rakyat malysia yg ke 3 guna VP shant ni slepas sorg budak cina ...huuuu....n kebetulan juga ade stock tapi kat sngapore....mmg rezeki aku....alhmdlilah..emmm..doc ni mcm tahu je kami akan pilih option 3...tapi skrg alhmdlilah dah ramai yg guna ...abah n ibu la salah satu sbbnye kot...diorg yg sebarkan brita ni kat parent2 kat wad neuro tu...ni pon nnti aku crita ye....abah mmg teror bab2 ni....;-))..doktor2 ni pon satu ckp je la kat parent yg lain, yg anak diorg mnderita hydo mcm aku ni...duit boleh di cari ganti...anak klau dah mati x boleh ganti2 nye...ini hal hidup dan mati tau...mcm ibu n abah aku bukan ade duit bnyk pon..biar menangis skrg....jgn menangis bila anak dah mati..dah x brguna...


SO kita org pon amik option 3 lerr..selamat sikit...tapi risiko tetap sama...n andai tersmbat atau d jngkiti kuman benda tu akan di remove n beli lagi lain....no warranty...n barang tu akan smpai pd 11/6/06....so abah ade masa 4 ari je lagi utk cari rm6,000 utk cost vp shant tu....amount tu bukan sikit utk org biasa mcm kami..aba yg hanya brkeja sbagi Leader store n smbil2 tu jln bsnes sendiri ( bsnes abah sekrg)...alhmdlilah pas tu abah di naikkan jadi sales man - trus special salesman lagi tau....rezekiiiiii..dgn kaadan ibu x brkeja, ibu brenti kerja masa aku brumur 6 thn....hidup seperti telah di atur prjalanan nye...brenti krja sbb br pindah ke subang 2(umah makcho) ibu keja di puchong...jauhhhh..tapi dkat dgn tmpt keja abah...tapi juga sebenarnye sbb aku yg masih blum boleh menulis dgn baik...padahal ibu baru saje di naikkan pangkat....emmm Allah mengetahui smua yg telah dan akan terjadi....setahun tinggal di umah mak cho kami brpindah ke TG malim kerana ibu mndapt tawaran brkeja di sekolah SKTM sbagi pembantu guru prasekolah...ini lah peluang besar utk tngok n latih aku yg terhegeh2 ni agar brdikari...pakcik aku pak utih a.k cgu zamri juga brtugas kat sini....smua sperti di rancang kan..mungkin itulah mukjizat yg Allah beri utk kami sekuarga,,.tapi ibu brkeja dua blan je...sbbnye x yah crita la kata ibu....ibu ni dah biasa keja office duk dpan cmputer je kata aba...faham2 je la ye....kuang3x...abah pon suruh brenti (masa ni bsnes partime abah dah brtmbah okey, bnyk dok2 n JT2 dah support cmpany kami)..aminn...abah x lalu tngok ibu keja mcm tu...biasa dulu kata abah..bila abah anta ibu keja..gard angkat tngan...morning madam...kat sini guru2 pra sek mcm klas bawahan sgt kata ibu..apatah lagi pembantu...cissss....harap2 skrg x mcm tu...mcm2 ibu crita tapi x yah la crita kat sini kata ibu.. cuttt cuttt....klau dpt tetap ibu truskan gak...tapi klau smentara n smpai satu ketika kena kuar gak...ibu x suka...ibu g jumpa guru besar n minta kepastian samaada dpt di serapkan atau tidak...jwbpan x pasti...so ibu trus resign x nak buang masa...ibu brenti cara baik x nak nnti pak utih lak dpt malu...
Opsss crita lain plak...tapi smua berkaitan gak dgn pnyakit aku...dlm keadann aku mcm ni(x blance)..aku kena ade org tman n awasi aku di sekolah...drp aku dbuli n mcm2 lagi.. penah kain aku di gunting n ..tudung aku di tarik...nasib ade pak utih (smpai diorg kata aku anak cgu zamri)...n sepupu2 aku mcm kak anis n tasha(sebaya aku) yg mmbantu...mmbeli makan,air n nak ke toilet juga...nak harap aku brebut dgn budak2 normal tu...tah la...x mkn la jwbnye...tapi kejab je...masa aku darjah 3 diorg dah pindah ke sekolah dato kamaruddin bhrg station ...sbb xde sape nak anta diorg ke sekolah ..sana diorg bleh jln kaki je g sek...aku brtuah punya kwn n sepupu sprti mrk yg memahami...bukan sperti...opsss...ibu cuttt lagi....asik cut je....klau crita baru la panas..panas.......aha iyela panas api neraka...kena lagiiii dgn ibu...ni yg malas ni...xde mood dah....
bye...bye...kita crita lain kali je la....di Ampang Puteri aku msuk opertion room 2 kali...di HKL 3 kali....so semua 5 kali...huhuhu...tapi budak lelaki yg aku crita kat atas tadi....ibu kira ade 8 bekas VP Shant yg di kuar n di masukkan kat kpl dia....heee lagi dasyt...aku 2 shant je...tapi ngape 5 kali masuk opertion room...hermmmm...kita crita nnti kkk...
Ni gambar lepas operation kat HKL 

Ni dah Keluar Hospital...Rasa Ringan je kepala ni, yg Botakkan kepala aku ni si Kakak Nurse yg Putih Melepak mcm aku gak...hihihi....sory lupa plak namenye...sebab terlalu lama duk kat HKL tu kami dah mcm satu keluarga...kdg2 best gak.

Sesuatu yg x mungkin aku lupakan.
Ni gambar aku yg ter baru.



wassalam
kak long Eina
love u

Tiada ulasan:

Catat Ulasan